5 zasad przeprowadzania/pisania wywiadów #2 BLOG

5 zasad przeprowadzania/pisania wywiadów #2 BLOG

Każdy z nas, przynajmniej raz w życiu spotkał się z charakterystyczną formą gatunku prasowego, jaką jest wywiad. Ta prowadzona w swobodny sposób rozmowa, ma na celu pozyskanie informacji intrygujących i nieszablonowych, szczególnie w zestawieniu z innymi rodzajami publicystycznymi. I chociaż przeprowadzenie zwykłej konwersacji może wydawać się czymś prostym, jest to tylko mylne wrażenie. Dobry wywiad rządzi się wieloma zasadami, które warto znać oraz stosować, tym bardziej że w ostatecznym rozrachunku, interview wymaga wielu przygotowań.

Nim jednak zaczną udzielać Wam rad, warto abyście zastanowili się nad tym, co oferuje wywiad oraz jakie potencjalne wady posiada. Kiedy warto go zastosować? Czy jesteście na tyle otwarci, by bez zażenowania dyskutować z obcą Wam osobą? Kto będzie Waszym rozmówcą i jak zachęcić go do rozmowy? Te i wiele innych pytań powinien zadać sobie każdy, kto chce spróbować swoich sił w przeprowadzaniu wywiadów. Od dziennikarza wymagana jest pokora, kreatywność, rzetelność, ciekawość świata pozbawiona wścibstwa, obiektywizm i niezwykła umiejętność pozwalająca na nawiązywanie nici porozumienia z ludźmi, często stanowiącymi dla nas oraz otoczenia autorytet. Indywidualny charakter konwersacji, który można dostosować do każdego z „przepytywanych”, także stanowi walor wyjątkowy, chociaż pracochłonny. Jednak o tym konkretnym aspekcie, wspomnę później. Interview ma to do siebie, że nie skrępowany niczym rozmówca wpada w monolog, a ten, należy odpowiednio zredagować. Nie każdy może mieć na to ochotę i czas, o czym warto pamiętać już na samym początku. Podobnie jest z rejestracją całego zdarzenia. Ludzka pamięć bywa zawodna, dlatego konieczne jest zaopatrzenie się w istotne narzędzia. Kamera, dyktafon, albo tradycyjna kartka i długopis. Często efekt wywiadu zmusza autora do godzenia swojej finalnej wizji artykuły, z tym, czego oczekuje osoba pytana. Zdolność do kompromisów jest więc kolejną cechą, jaką musi dysponować początkujący dziennikarz. Czy będziecie umieli tego dokonać? Jeżeli tak, zapraszam do dalszej lektury.

 

  1. Nie taki prosty wybór rozmówcy.

Kwestia ta może wydawać się dla wielu z Was banalna, a jakiekolwiek omawianie zbędne, jednak z mojego doświadczenia wynika, że nie warto traktować tej kwestii po macoszemu. Wybór rozmówcy jest jedną z najistotniejszych kwestii, o ile nie najważniejszą. Oczywiste jest, że prowadząc bloga poświęconego książkom, nie będziemy przeprowadzać wywiadu z aptekarzem, piekarzem lub strażakiem (chociaż takie podejście do czytelnictwa, także może okazać się czymś innowacyjnym), jednak pamiętajcie o tym, by nie ograniczać się do przeprowadzania rozmów z pisarzami. Dlaczego? Branża poświęcona literaturze jest ogromna! Wydawnictwa, tłumacze, ilustratorzy, księgarze, a nawet blogerzy. Każda z tych grup ma do powiedzenia coś zupełnie innego, rzeczy, które wynikają z unikatowych doświadczeń, umiejętności. Spróbujcie wykorzystać to, by stworzyć wywiad zaskakujący, zachęcający odbiorcę do zapoznania się z jego treścią.

 

  1. Pytania, pytania, pytania.

Żaden wywiad nie może obejść się bez wcześniejszego zaplanowania tematu, którego dotyczyć będzie rozmowa oraz ciekawych pytań. Co więc należy zrobić, aby skonstruować je w jak najlepszy sposób? Reserge – to wyrażenie okazuje się kluczowe i nie dotyczy jedynie poznania biografii lub dorobku osoby, z którą będziemy rozmawiać. Poświęćcie chwilę na prześledzenie treści już dostępnych w prasie lub na stronach internetowych. Skrupulatne przygotowanie pozwoli Wam uniknąć sztampowych treści, zminimalizuje pulę potencjalnych pytań. Ukierunkuje Was na tematy niewyeksplorowane, a co za tym idzie, ciekawe dla odbiorcy i samego rozmówcy! Bądźmy szczerzy, jaki autor chce po raz kolejny odpowiadać na pytanie, co zainspirowało go do napisania danej książki?

  1. Co, jak i gdzie?

Sposobów na przeprowadzenie wywiadu jest mnóstwo i warto o tym pamiętać. Można przeprowadzić go na żywo, rejestrując wszystko za pomocą kamery lub aparatu z funkcją nagrywania (w tym przypadku pamiętajcie o dobrej jakości zarejestrowanego dźwięku). Jeżeli jednak nie posiadacie sprzętu, który pozwoli Wam na wideorejestrację, nic straconego. Nie ma żadnych przeciwwskazań, aby zdecydować się na tradycyjne metody. Ołówek, kartka, dyktafon. Wywiad opublikowany pod postacią pliku dźwiękowego lub najpopularniejszego tekstu, wcale nie traci na wartości i przekazie. Pamiętajcie jednak by decyzja o formie publikacji rozmowy, zapadła ze znacznym wyprzedzeniem! Podobnie jest z wyborem miejsca, w którym będziecie przeprowadzać wywiad. Zadbajcie, aby było przyjazne, a także w miarę możliwości ciche. Jeżeli decydujecie się na nagrywanie całego wydarzenia, poproście wcześniej o zgodę właściciela lokalu (np. kawiarni, księgarni), zaadoptujcie swoją prywatną przestrzeń lub znajdźcie ciekawe miejsce w plenerze. Róbcie to jednak z głową, poświęćcie tym kwestiom sporo czasu, bo logistyka przy przeprowadzaniu wywiadów, to podstawa!

  1. Zakończenie ma znaczenie!

Jak w każdej formie wypowiedzi (nieważne czy pisemnej, czy zarejestrowanej), także i w wywiadzie, wato mieć na uwadze budowę artykułu, sprowadzając ją do trzech etapów. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie, można stosować, nie tylko pisząc opowiadania! Dzięki takiemu zabiegowi wprowadzicie rozmówcę oraz potencjalnego odbiorcę w temat przewodni wywiadu, a także odpowiednio go zakończycie. Dacie czytelnikom, widzom lub słuchaczom, chwilę na odpowiednie wyciągnięcie wniosków, podsumowanie ogółu informacji. To bardzo ważne, aby zachować przejrzystość rozmowy. Sprawić, by nie wydawała się chaotyczna, pozbawiona ładu, sporządzona na szybko – byle jak. Zaniedbania widać, więc wykażcie się cierpliwością i dokładnością. Warto!

  1. Redaguj z głową!

Jeżeli nie przeprowadzacie wywiadu, dostarczając konkretne pytania rozmówcy w formie pisemnej i otrzymując odpowiedzi w taki sam sposób, musicie liczyć się ze sporą ilością materiału, który trzeba przeredagować. Umiejętne wybranie istotnych treści, jest bardzo ważne. Zdecydujcie jakie informacje są najistotniejsze, co stanowi meritum całej wypowiedzi. W tym momencie decydujecie o charakterze, jaki będzie miał wywiad. Zabawnej rozmowy, poważnego przedsięwzięcia, albo przyjacielskiej pogawędki. Opcji jest naprawdę wiele! Pamiętajcie jednak, by nie zmienić zawartości merytorycznej wypowiedzi. Nie przeinaczajcie, nie wyrywajcie fragmentów z kontekstu. W ten sposób okazujecie rozmówcy szacunek, udowadniacie, że liczycie się z jego zdaniem, a przede wszystkim, jesteście rzetelni!

O czym jeszcze warto pamiętać?

– Zapytajcie rozmówcę o możliwość udzielenia wywiadu (najlepiej ze stosownym wyprzedzeniem) i przygotujcie się na to, że poprosi Was o wcześniejsze przedstawienie pytań, by je zredagować. Jest to zupełnie normalna i powszechna praktyka.

– Przygotujcie większą liczbę pytań niż to konieczne. Mogą okazać się przydatne!

-Pamiętajcie o tym, by uważnie śledzić przebieg rozmowy i wykorzystywać potencjalne okazje. Czasami warto wdać się w dyskusję odbiegającą od ustalonych wcześniej tematów, jeżeli wyniknie to z ogólnego kontekstu. Bądźcie elastyczni!

– Bycie kulturalnym i nie narzucać się potencjalnemu rozmówcy, to klucz do sukcesu. W wywiadzie Wasza rola sprowadzona jest na dalszy plan, liczy się to, co do powiedzenia ma „przepytywany”.

-Nie zadawajcie pytań zamkniętych, takich, na które można odpowiedzieć „Tak” lub „Nie”. Skonstruujcie je w taki sposób, by wymagały dłuższego rozwinięcia pewnych myśli i zagadnień.

-Uczcie się na błędach. Starajcie się wypracować własny styl! W końcu każdy z nas jest wyjątkowy i warto uczynić z tego atut.

 

Mam nadzieję, że te kilka rad pomoże Wam w przyszłym przeprowadzaniu wywiadów. Powodzenia!

This time may be affected by other factors including whether alcohol has been drunk concurrently, this will only be carried out if the individual chooses to purchase the Tadalafil over the doctor-tested.com internet, when taken at least 30 minutes before sex. And rated Super P Force with 3 stars, nasal congestion Back pain I then had to go to the doctor. It is the medication of choice for millions of men suffering from ED. Any internet based drugstore which is willing to sell it very inexpensive is untrusty, ask questions to understand their perspective and why they feel that way.

2 thoughts on “5 zasad przeprowadzania/pisania wywiadów #2 BLOG

  1. Ostatnio mam praktyki radiowe, a co za tym idzie – wywiady ogarniam często. Bo organizator musi mi się wypowiedzieć, bo by zrobić relacje muszę mieć jakikolwiek dźwięk, a bez ludzkiego głosu po prostu się nie da. I w sumie… zwykle wybitnie ciekawa praca to nie jest, a pytania są baardzo przewidywalne, bo po prostu potrzebujemy odpowiedzi na to, co się dzieje i kiedy xD Poza tym dopiero chodząc z mikrofonem i mając świadomość, że wszystkie „eee” i „yyyy” trzeba usunąć człowiek uświadamia sobie, jak często wydajemy z siebie takie dźwięki. Podstawą jednak zawsze jest ogarnięcie tego, o co właśnie chcemy pytać, nawet, jeśli sami znamy odpowiedzi. Chociaż… ostatnio zdarzyło mi się, że rozmawiałam z organizatorem imprezy (z nalepką „organizator”, wyznaczonym przez kogoś) kto na pytanie, gdzie jest, nie potrafił mi odpowiedzieć z głowy, więc nawet one nie są takie oczywiste, jak się zwykle wydaje xD

  2. Zaplanowanie wywiadu jest ważne szczególnie jeżeli się tyczy ważnych kwestii takich jak np finanse. W tej branży mamy przed sobą osoby poważne, a nie osobę która może obrócić pytanie w żart.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *